top of page
  • Writer's picturependidikan inklusif

Prinsip Program Pendidikan Inklusif

Updated: May 21, 2023

Prinsip paling asas dalam pendidikan inklusif adalah bagaimana peserta dididik dan dapat belajar bersama untuk dapat hidup bersama.

Berikut merupakan sembilan prinsip Program Pendidikan Inklusif iaitu :

1. Sikap Guru yang Positif

Guru bukan sahaja berpengaruh terhadap classroom setting tetapi juga dalam pemilihan strategi pembelajaran. Sikap positif guru terhadap pelbagai keperluan pelajar dapat dipertingkatkan dengan memberi maklumat tepat tentang pembelajaran dan cara mengatasinya.


2. Interaksi Promotif

Interaksi promotif antara pelajar yang mana dimaksudkan usaha untuk saling tolong-menolong dan saling memberi motivasi menerusi suasana pembelajaran. Interaksi promotif hanya jika terdapat rasa saling menghargai dan saling berkongsi dalam meraih keberhasilan belajar bersama-sama. Interaksi promotif hanya dimungkinkan jika guru mewujudkan suasana pembelajaran koperatif.


3. Pencapaian Kompetensi Akademik dan Sosial

Perancangan pembelajaran perlu melibatkan tidak hanya pencapaian matlamat akademik, tetapi juga destinasi kemahiran bekerjasama. Tujuan kemahiran bekerjasama adalah kemahiran memimpin, memahami perasaan orang lain, menghargai fikiran orang lain dan tenggang rasa.


4. Pembelajaran Penyesuaian

Program pembelajaran yang adaptif atau program pembelajaran individu juga disediakan dalam pendidikan inklusif di mana program ini tidak hanya ditujukan kepada peserta didik dengan masalah belajar tetapi juga untuk peserta didik yang dikurniai keunggulan.


5. Perundingan Kerjasama

Perundingan kerjasama adalah saling bertukar maklumat antara profesional dari semua disiplin yang berkaitan untuk memperoleh keputusan sah dan pengajaran berkaitan dengan pelajar yang memerlukan perkhidmatan pendidikan khas. Beberapa model perundingan dibangunkan bagi melakukan tindakan pencegahan dan rehabilitasi pelajar yang memerlukan perkhidmatan pendidikan khas di kelas biasa.


6. Hidup dan Belajar dalam Masyarakat


Kelas adalah bentuk mini dari suatu kehidupan masyarakat yang ideal dalam pendidikan inklusif. Semua pelajar harus dipandang sebagai individu yang unik yang memiliki potensi kemanusiaan yang harus dikembangkan tanpa mengira perbezaannya.


7. Hubungan Kerjasama antara Sekolah dengan Keluarga

Keluarga dan sekolah mempunyai fungsi yang sama cuma perbezaannya adalah pendidikan dalam keluarga tidak terancang dan boleh diukur manakala sekolah pendidikannya lebih terancang dan boleh diukur. Kedua-keduannya harus bekerjasama dalam usaha memperkasa semua potensi kemanusiaan pelajar agar dapat berkembang secara optimum.


8. Belajar dan Berfikir Bebas

Guru mendorong pelajar agar mencapai perkembangan kognitif taraf tinggi dan kreatif agar mampu berfikir secara bebas. Pendidikan inklusif sangat menekankan agar pelajar mempunyai kemahiran belajar dan berfikir.


9. Belajar Sepanjang Hayat

Pendidikan inklusif memandang pendidikan di sekolah sebagai sebahagian dari perjalanan panjang hidup seorang manusia dan manusia belajar sepanjang hidupnya. Belajar sepanjang hayat adalah untuk belajar berfikir kritis dan belajar menyelesaikan pelbagai masalah kehidupan.


16 views0 comments

Commenti


bottom of page